Kata (16) pályaműve
„Szeretnék létrehozni egy ÖKO csoportot is az iskolában, amelynek tagjai újabb és újabb ötletek megvalósításán dolgoznának.”
Az emberiség sorsa egyre szomorúbb és kilátástalanabb. Viszont azon még változtathatunk, hogy mikor következzen be az emberiség létének elkerülhetetlen vége, melynek kimenetelén már mi, átlagemberek is tudunk változtatni.
A nyári szünetem nagy részében ennek a felkutatásával és alkalmazásával foglalkoztam az édesanyámmal együtt. Ennek eredményeképpen egy életmódváltásba kezdtünk, amit a tanév kezdete óta próbálok – eddig sikeresen – folytatni a kollégiumban is.
Az első nagy lépést a nejlonzacskók terén sikerült megvalósítanom. A vásárlás során már nem ragadok meg egy újabb zacskót a zöldségekhez, gyümölcsökhöz vagy éppen a péksüteményekhez, hanem otthon a maradék anyagokból varrt kisebb zsákokat használom erre a célra. A vásárlás végén pedig nem leemelek egy bevásárlószatyrot, hanem helyette az otthonról hozott textiltáskába pakolom bele a megvett termékeket.
Egy másik környezetbarát praktika az étkezésre vonatkozik. A plázában való étkezésnél otthonról vitt, úgynevezett kanálgépet alkalmazok a műanyag evőeszközök helyett. A szintén műanyag tányér használatát még sajnos nem tudtam kiszorítani a hétköznapjaimból, de már ezen is dolgozom. A következő, étkezéssel kapcsolatos változtatásom a szívószál volt. Sajnos nem tudok szívószál nélkül élni, viszont erre is találtam megoldást. Ezt a szerepet számomra a bambusz szívószál tudja tökéletesen betölteni. Mivel könnyen takarítható, és kevés helyet foglal el a táskámban, ezért igazán praktikus megoldásnak bizonyult. Ezenkívül a napi szinten vásárolt PET-palackos üdítőket is eltüntettem az életrendemből. A környezetre káros anyagból készült üdítőket kulacsra és vízszűrő használatával csapvízre cseréltem. Az ételpazarlást visszaszorítottam a minimumra. Általában csak olyan ételtől kell megszabadulnom, ami a főzés közben elkerülhetetlen feleslegként keletkezik, de szerencsére ez nem számottevő mennyiségű. A szemetet szelektíven gyűjtöm, melyhez több kukát/dobozt használok fel a szobámban.
Az autóval való közlekedés nagyon ritkává vált számomra. Kollégistaként sokat kell utaznom, viszont amikor csak tehetem, a tömegközlekedést veszem igénybe. Természetesen a rövidebb távolságok megtételéhez alkalomadtán időjárással dacolva a gyaloglást választom.
Próbálok az energiával is takarékosan bánni. Amíg lehetőségem van rá, addig a természetes fényt használom, és mikor már ez nem áll rendelkezésemre, akkor is csak annyi lámpát veszek igénybe, amennyi tényleg szükséges.
Jelenleg és a közeljövőben is próbálok az iskola vezetésével kommunikálni egy zöldebb iskola megvalósításáért.
Már néhány éve napelemekkel rendelkezik intézményünk, és szelektív kukák vannak elhelyezve az iskola területén. A tavalyi év óta a büfében beszüntették a műanyag poharakat, de sajnos a nejlonzacskók használatát még nem tudták helyettesíteni. Ezen a téren mielőbbi változtatásokra van szükség, hogy a közeljövőben már a papírverziók legyenek alkalmazva. Egy másik ötletem a komposztálás lenne. Az iskolám igencsak nagy külső területtel rendelkezik, ami optimális lenne erre a célra. A díszkertben lévő növényeknek kitűnő tápanyagforrást jelentenének az iskola konyháján és a kollégiumban kidobásra ítélt komposztálható ételek.
Figyelemfelkeltés céljából néhány plakát elhelyezését kérelmeztem, amire már az engedélyt meg is kaptam. Ezek mindegyikén egy-egy, a környezetvédelemmel kapcsolatos téma szerepelne. Emellett szeretnék létrehozni egy ÖKO-csoportot is az iskolában, amelynek tagjai újabb és újabb ötletek megvalósításán dolgoznának.
A Föld és az emberiség megmentése nemcsak rajtunk, diákokon múlik, de ha mi nem kezdünk el tenni valamit, akkor senki sem fog. Hiszen ne feledjük, a saját jövőnkről beszélünk.